הנגשת ידע להורים

עמותת גושן הקימה את פורטל הידע 'איך גדלת!' – אחד מאתרי הידע המקיפים ביותר להורים בישראל. האתר נגיש כולו בשפה העברית והערבית, ידידותי למשתמש, ומכיל מאות פריטי ידע  מבוססי מחקר שנכתבו על ידי מומחים בתחום רפואת הילדים – מאמרים, סרטוני הסברה, דפי הדרכה ויזואליים, ערכות כלים שימושיים ועוד – שנועדו לסייע להורים ללמוד על אודות הצרכים החברתיים, הרגשיים, הקוגניטיביים, התנהגותיים, והתפתחותיים של ילדיהם. באתר ניתן למצוא מידע מגוון רחב של נושאים בחלוקה לקבוצות גיל שונות: תינוקות, פעוטות, ילדי גן, ילדי בית ספר, בני נוער, הורים, סבים וסבתות וכן מאמרים בנוגע לאיתור וטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים. צוות עמותת גושן מתקף תמידית את הפורטל ומעלה באופן שוטף ידע חדש בפורמטים מגוונים כדי שהורים במדינת ישראל יקבלו את המידע האמין והמקיף ביותר לו הם זקוקים להתמודדות עם אתגרי היום-יום.

מדי שנה מבקרים באתר יותר מ- 850,000 מבקרים, הצופים בכ- 1,400,000 דפי תוכן.

 

'הורות בשפה שלי' הוא פרויקט שנוסד בתקופת מגפת הקורונה ומטרתו להתאים את הידע והכלים בנושאי הורות והתפתחות ילדים לקבוצות גדולות בפריפריה החברתית בישראל, שצורכות מידע באופנים מגוונים ותלויי תרבות.

מחקרים מראים כי לעיתים קרובות, הורים בחברות האלו אינם מודעים לכך שהחוויות והאתגרים ההוריים שבהם הם נתקלים הם שלבים מוכרים ושכיחים בהתפתחות הילד, ולכך שקיים ידע שיכול לתת להם כלים להתמודדות, הן בשגרה והן בחירום. פערים אלו באים לידי ביטוי בקושי של ההורים להגיע למידע ברשתות, לסנן אותו ולהבין אותו – כתוצאה מתרבות שונה, מחוסר נגישות דיגיטלית או מחוסר במיומנויות אורייניות ואקדמיות.

תוצרי הפרויקט הם פרי שיתוף פעולה בין עמותת גושן לקרן שוסטרמן, יד הנדיב, קרן ברכה וקרנות הביטוח הלאומי לטובת הפרויקט, והם נועדו לענות על הצורך בהנגשה ובהתאמה תרבותית של מידע התפתחותי איכותי להורים בפריפריה החברתית בישראל ולאנשי ונשות המקצוע העובדים עימם. הפרויקט התמקד בחברה החרדית, בחברה הערבית וביוצאי אתיופיה.

במסגרת הפרויקט:

  • התבצע מחקר להבנת החוזקות והחסמים התרבותיים בטיפול בילדים בכל חברה, ולהבנת התפיסות ההוריות והאתגרים ההוריים, על מנת לפתח תכן רגיש-תרבותית שיניע את ההורים לפעולות הוריות מיטיבות.
  • פותחו תשתיות להפצת מידע: אתר 'עת לגדול!' המותאם לחברה החרדית ומלווה בניוזלטר תקופתי, וכן דף פייסבוק בשפה הערבית: 'كيف كبرنا'  .
  • פותחו תכנים מותאמים לחברת יוצאי אתיופיה, לחברה החרדית ולחברה הערבית, בליווי יועצים ואנשי מקצוע מוכרים בכל אחת מהחברות.