מדוע הוקמה גושן?

על מנת להבטיח שכל ילדי ישראל זוכים לחיות בסביבה מיטיבה ומשגשגת, עלינו להשקיע בבריאות, בהתפתחות וברווחת הילד.

חשיבותן של שנות החיים הראשונות ברורה, מוכחת מחקרית ואין עליה עוררין. שנות החיים הראשונות, הקודמות לכניסתם של הילדים לבית הספר, הן שנים קריטיות לפיתוח מיומנויות וכישורים היוצרים בסיס יציב להתפתחות הילד, ולסלילת הדרך לבריאותו ולרווחתו בעתיד. ילדים צעירים הגדלים בסביבה מוחלשת ועתירת לחצים נמצאים בסיכון למגוון בעיות, קשיים ואתגרים לאורך החיים.  לעיתים קרובות, מחלות וקשיים כגון סוכרת, מחלות לב, בעיות הקשורות לבריאות הנפש, תלות במערכת הרווחה ונטייה לפשיעה, נובעים מקשיים ומאתגרים שלא קיבלו מענה בגיל הרך, והסיטו את מהלך חייו של הילד הצעיר לנתיבים ואפיקים לא רצויים, הרחוקים מלהיות אופטימליים.

מומחים לכלכלה מעריכים כי השקעה בהתפתחות הילד בגיל הרך היא ההשקעה הכלכלית הטובה ביותר בכל מדינה. זוהי הדרך הטובה ביותר לטפל בעוני בין-דורי ולהגביר את צמיחתה העתידית של המדינה.

מגוון השירותים הניתן לילדים בתחומי הבריאות, ההתפתחות והלמידה, ניתנים בישראל במודל מפוזר, תחת אחריותם של  משרדי הבריאות, החינוך והרווחה. לעיתים קרובות מוחמצת ההזדמנות להתערב בזמן הנכון למען תינוקות, פעוטות וילדים, בעיקר אלו המגיעים מאוכלוסיות מוחלשות. החמצה זו מתרחשת בשל שילוב של מספר גורמים, וביניהם- חוסר הכשרה מספקת ומתאימה של צוותי רפואה לעבודה משותפת עם הורים; התמקדות בהיבטי חולי ורפואה על פני עיסוק ומתן מענה בנושאים התפתחותיים- התנהגותיים ופערי ידע, מיומנויות וזמן, הנדרשים לצוותי הרפואה על מנת לא רק לאתר ולזהות קשיים התפתחותיים מוקדמים, אלא גם לטפל ולייעץ במסגרת עבודתם. לא פעם אובדים ההורים במבוך ההפניות והביורוקרטיה שיש לנווט דרכו כדי להתמודד עם המערכות השונות, ולקבל את הטיפול המתאים לילדיהם.

עמותת גושן נוסדה על מנת לשפר ולשנות מציאות זו.